"Ipuinak bidaia emozionalak dira" ITZIAR REKALDE Kontalaria
Ipuinak idaztea bidaia prestatzea da. Baina leihotik begira, paisaia hutsa, pertsonaiarik ez, zer gertatuko erditu behar, ideiak agian bai, baina ordenatu behar, nola kontatu asmatu, …. gauza asko idazle gazte batentzat. Irakasle bezala, guri bidaia horretan laguntzea dagokigu. Baina aurretik, kontuan hartu beharreko hainbat aspektu:
Idazteko arrazoiak Arrazoiak
Julia Navarro-arena "Para mi, escribir es una oportunidad de viajar al mundo de los sueños y de la imaginación; de inventar personajes y de vivir otras vidas ..."
Gidariaren rola
OINARRIAK
Denok gara
sortzaile, irudimenarekin eta sentitzeko ahalmenarekin jaio gara eta.
Zentzuetatik sartzen zaigu informazioa: badugu zer kontatu.
Zentzuetatik sartzen zaigu informazioa: badugu zer kontatu.
Bizitza
eten gabe ari zaigu eskaintzen istorio bat, olerki bat, kantu bat …
Eskuan
dauzkagu istorioei heltzeko tresnak: NOR, NON, NOIZ, ZER, NOLA.
Giltza?
Etenik gabeko entrenamendua: tresnak olioztatu, ahalmenak prestatu eta
borondatea izan.
Garbitzeko aurrena zikindu egin behar da; ezabatzeko aurrena idatzi egin behar da, ordenatzeko desordena azalarazi behar. Beraz, aurrena ekin, eta gero gerokoak!
Erritmoa, etenik
gabeko isuria, ekina.
o Maiztasuna
izan: astean behin idatzi
o Eskaerak
planteatu, konparazioak, perpausa
motak, egitura zehatzak, metafora, …
o Aurreko
ahozko lana
§ Hiztegia
eskaini: ezinbestekoa dena,
berezkoa dena,
§ Ideiak
bota, aukera anitzak izan
§ Eginiko
eskaerak denon artean landu
Unea bizi
o Protagonismoa
eman ikasleari,
o Irakurri
ozen idatzitakoa: prestatu
o Besteen
lana baloratu: errespetatu, zurea aberasteko erabili, alde onak
zurean txertatu, kritika onak
Bakoitza bera da, baina
denon artean (talde) bat gara.
o Banakako
lana askotan.
o Taldean
ideiak eman, eraiki taldean,
eskaera.
o Binaka
bestetan, eztabaidatu, adostu,
aberastu, zuzendu, …
Ipuinak norbaiti irakurri, ozenki.
Ipuinak
nonbait jarri, erakutsi. Gelako
hormetan, pasabideetan, blog-ean.
Ipuinak
argitaratu. Liburutegian
ekoiztutakoak gune bat izan.
Sortzeko
orduan, ereduei jarraitzea bezain
zilegi da eredua hankaz gora jartzea.
Hau da, eredua eskaintzen badugu, aukera moduan izango da, jarraitzeko,
moldatzeko, aldatzeko edota kontrapuntu egiteko.
IDAZTEA – IRAKURTZEA – OZENKI IRAKURTZEA – IDATZITAKOA AHOZ
KONTATZEA – IRAKURRITAKOA AHOZ KONTATZEA elkarrekin doaz beti. Eta gainera,
elkar elikatzen dute.
Astean
zehar bilatu une bat (ordu erdi, ordubete), EBALUATU BEHARRIK GABEKO idazketa
egiteko, non aurreko puntuak ere sartzen diren.
Ahozkotasunean oinarrituko
gara, idatzi aurretik ahoz eraiki.
Etenik gabeko isuria, ekina bultzatu behar dugu.
Etenik gabeko isuria, ekina bultzatu behar dugu.
o Aurreko
ahozko lana
§ Ideiak
bota, aukera anitzak izan.
§ Aukeratu
bat, bi, … eta borobildu
denon artean.
§ Hiztegia
eskaini: ezinbestekoa dena,
berezkoa dena, …
o Eskaerak
planteatu, konparazioak, perpausa
motak, egitura zehatzak, metafora, …
§ Eginiko
eskaerak denon artean landu.